Modelling of the key areas of Positive Organizational Potential as a manifestation of positive management paradigm operationalization

Marek Jacek Stankiewicz

Abstract


Positive Organizational Potential (POP) is defined as a specific state and configuration of organization’s resources which support shaping positive organizational culture and positive organizational climate, which in turn stimulate people commitment to activity directed at a development of the whole organization. Within the POP some resources and their specific deposits have significant importance for the whole POP system and for its final result – development of the organization. They may be called Key Areas of POP (KAPOP). In the paper – on the basis of empirical research outcome – KAPOP were identified, as well as their desirable states, from the point of view of organization’s development, have been described. The paradigm of positive management leads to such states and development.

Keywords


Positive Organizational Potential, organizational culture, organizational climate, employees behaviours, organization’s development

Full Text:

PDF

References


Barney, J. B. (1997). Gaining and Sustaining Competitive Advantage. New York: Addison Wesley Publishing Company Inc.

Barney, J. B., & Clark D. N. (2007). Resource-Based Theory. Creating and Sustaining Competitive Advantage. New York Oxford University Press.

Blowfield, M., & Murray A. (2008). Corporate Responsibility. A Critical Introduction. New York: Oxford University Press.

Denison, D. R. (1996). What is the Difference Between Organizational Culture and Organizational Climate? A Native’s Point of View on a Decade of Paradigm Wars. The Academy of Management Review, 21(3).

Glińska-Neweś, A. (2010). Pozytywny Klimat Organizacji jako pożądany efekt Pozytywnego Potencjału Organizacji. In M. J. Stankiewicz (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji. Wstęp do użytecznej teorii zarządzania. Toruń: Dom Organizatora.

Hawkins, D. E. (2006). Corporate Social Responsibility. Balancing Tomorrow’s Sustainability and Today’s Profitability. New York : Palgrave MacmillaN.

Huy, Q. N. (2011). How Middle Manager’s Group-Focus Emotions and Social Identities Influence Strategy Implementation. Strategic Management Journal, 32.

Jeżak, J. (2010). Ład korporacyjny. Doświadczenia światowe oraz kierunki rozwoju, Warszawa: Wyd. C. H. Beck.

Kalińska, M. (2010). Pozytywny Klimat Organizacji jako pożądany efekt Pozytywnego Potencjału Organizacji. In M. J. Stankiewicz (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji. Wstęp do użytecznej teorii zarządzania (pp. 110-138). Toruń: Dom Organizatora.

Kase, R., Paauwe J., & Zupan, N. (2009). Interpersonal Relations and Intrafirm Knowledge Transfer in Knowledge-Intensive Firms: A Social Network Perspective. Human Resource Management, 48(4).

Michaels, E., Handfield-Jones, H., & Axelrod, B. (2011). The War of Talent, Boston: Harvard Business School Press.

Rokita, J. (Ed.). (2011). Nauki o zarządzaniu wobec nieprzewidywalności i złożoności zmian. Katowice: Wyd. GWSH im. Wojciecha Korfantego.

Neeley, T. (2012). Global Business Speaks English. Why You Need a Language Strategy Now?. Harvard Business Review.

Penrose, E. T. (1959). The Theory of the Growth of the Firm. New York: John Wiley & Sons.

Stankiewicz, M. J. (Ed.). (2013). Positive Management. Managing the Key Areas of Positive Organisational Potential for Company Success. Toruń: Dom Organizatora.

Cameron, K. S., Dutton, J. E., Quinn R. E., & Berrett-Koehler. (Eds.). (2003). Positive Organizational Scholarships: Fundations of a New Discipline. San Francisco.

Stankiewicz, M. J. (Ed.). (2010). Pozytywny Potencjał Organizacji. Wstęp do użytecznej teorii zarządzania. Toruń: Dom Organizatora.

Stankiewicz, M. J. (2005). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji (2nd ed.). Toruń: Dom Organizatora.

Sztompka, P. (2007). Zaufanie – fundament społeczeństwa. Kraków: Wyd. Znak.

Zieleniewski, J. (1969). Organizacja i zarządzanie. Warszawa: PWN.

Barney, J. B. (1997). Gaining and Sustaining Competitive Advantage. New York: Addison Wesley Publishing Company Inc.




DOI: https://doi.org/10.19197/tbr.v14i1.15

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Print ISSN: 1643-8175, Online ISSN: 2451-0955, DOI prefix: 10.19197, Principal Contact: tbr@wsb.torun.pl