Mobile payments using NFC technology in the light of empirical research
Abstract
The purpose of this article is to examine the perception of NFC technology used in mobile payments by consumers. The article presents attitudes towards the NFC, from the point of view of specific groups of respondents, i.e. people owning smartphones with an NFC module, people actively using the NFC payments, and people using mobile banking applications. The basis of the article is a questionnaire survey, carried out with the use of the CAWI method in 2018, which was developed on the basis of the TAM technology acceptance model features. The results of the research allow determining the awareness of having and using the NFC technology. The obtained outcome also helps in defining the potential and direction of the NFC payments development on the Polish market.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Birch, D. G. W. (2007). The Digital Money Decade, Journal of Internet Banking & Commerce, 12 (1): 1-4.
Braumberger A. (2018). Jak powstały płatności HCE. Oto krótka historia wynalazku, który ma szansę odesłać plastikową kartę do lamusa. Retrieved from https://www.cashless.pl/4194-jak-powstaly-platnosci-hce-oto-krotka-historia-wynalazku-ktory-ma-szanse-odeslac-plastikowa-karte-do-lamusa.
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–340. https://doi.org/10.2307/249008
Hayashi, F. (2012). Mobile payments: What’s in it for consumers? Economic Review, (Q1), 35–66.
ING Finansowy Barometr, Społeczeństwo bezgotówkowe, Wybrane wyniki międzynarodowego badania przeprowadzonego dla Grupy ING przez IPSOS, Warszawa 2017.
Issa, H. (2011). Assessment and user adoption of NFC in comparison to other mobile payments Systems. https://doi.org/10.2139/ssrn.1910471
Kisiel, M. (2013). Modele systemów płatności mobilnych a źródła pieniądza oraz mechanizmy rozrachunku transakcji. Copernican Journal of Finance & Accounting, 2(2), 61–73. https://doi.org/10.12775/CJFA.2013.016
Klimontowicz, M. (2013). Determinanty rozwoju płatności mobilnych w Polsce i na świecie, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H, Oeconomia 47/3, 259-269. http://dx.doi.org/10.17951/h.2013.47.3.259
Kunkowski, J. (2013). Rozwój płatności zbliżeniowych w Polsce i na świecie. Copernican Journal of Finance & Accounting, 2(1), 107–118. https://doi.org/10.12775/CJFA.2013.008
Leong, L.-Y., Hew, T.-S., Tan, G. W.-H., & Ooi, K.-B. (2013). Predicting the determinants of the NFC-enabled mobile credit card acceptance: A neural networks approach. Expert Systems with Applications, 40(14), 5604–5620. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2013.04.018
Ozcan, P., Santos, F. M. (2014). The Market That Never Was: Turf Wars and Failed Alliances in Mobile Payments, Strategic Management Journal, online.
Narodowy Bank Polski, (2019). System płatniczy.
Pal, D., Khethavath, P., Chen, T., & Zhang, Y. (2017). Mobile payments in global markets using biometrics and cloud. International Journal of Communication Systems, (March 2016), e3293. https://doi.org/10.1002/dac.3293
Polasik, M. (2013). Innowacje płatnicze stosowane w fizycznych punktach sprzedaży - szansa dla obrotu bezgotówkowego w Polsce. In H. Żukowska & M. Żukowski (Eds.), Obrót bezgotówkowy w Polsce (pp. 79–102). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Polasik, M., Górka, J., Wilczewski, G., Kunkowski, J., Przenajkowska, K., & Tetkowska, N. (2013). Time efficiency of Point-of-Sale payment methods: Empirical results for cash, cards and mobile payments. In J. Cordeiro, L. A. Maciaszek, & J. Filipe (Eds.), Lecture Notes in Business Information Processing, Vol. 141, 306–320. https://doi.org/10.1007/978-3-642-40654-6_19
Polasik, M. (2014). Perspektywy rozwoju mobilnych płatności NFC na rynku polskim. Annales UMCS - Sectio H Oeconomia, XLVIII(4), 197–207. https://doi.org/10.17951/h.2014.48.4.197
Polasik, M., & Kumkowska, N. (2015). Determinanty zainteresowania płatnościami mobilnymi ze strony polskich konsumentów. Problemy Zarządzania, 13(3), 102–117. https://doi.org/10.7172/1644-9584.54.7.
Polasik, M., & Piotrowska, A. I., (2018). Sukces technologii zbliżeniowej w bankowości na przykładzie rozwoju polskiego rynku kart płatniczych. Ekonomiczne Problemy Usług nr 2/2018 (131), 177-185.
Pope, M., Pantages, R., Enachescu, N., Dinshaw, R., Joshlin, C., Stone, R., Austria, P. A., and Seal, K. (2011). Mobile Payments: The Reality on the Ground in Selected Asian Countries and the United States, International Journal of Mobile Marketing, 6 (2): 88-104.
PRNews.pl (2019). Raport PRNews.pl: Liczba mobilnych kart zbliżeniowych HCE – IV kw. 2018. Retrieved from https://prnews.pl/raport-prnews-pl-liczba-mobilnych-kart-zblizeniowych-hce-iv-kw-2018-441190
Sang Un Chae, J., & Hedman, J. (2015). Business Models for NFC based mobile payments. Journal of Business Models, 3(1), 29–48. https://doi.org/10.5278/ojs.jbm.v3i1.1046.
Schierz, PG., Schilke, O. i Wirtz, B.W. (2010). Understanding consumer acceptance of mobile payment services: An empirical analysis. Electronic Commerce Research and Applications, 9 (3), 209-216, http://doi.org/10.1016/j.elerap.2009.07.005.
Shin, D.-H. (2009). Towards an understanding of the consumer acceptance of mobile wallet. Computers in Human Behavior, 25 (6), 1343-1354, http://doi.org/10.1016/j. chb.2009.06.001
Uryniuk, J. (2015). Już milion Polaków płaci zbliżeniowo smartfonami. Najświeższe dane z banków na koniec I kw. 2018 r. Retrieved from https://www.cashless.pl/4133-juz-milion-polakow-placi-zblizeniowo-smartfonami-najswiezsze-dane-z-bankow-na-koniec-i-kw-2018-r
Uryniuk J. (2019). Polska Bezgotówkowa chwali się Bledzewem. To pierwsza gmina w Polsce, w której wszyscy sołtysi mają terminale. Retrieved from https://www.cashless.pl/5555-polska-bezgotowkowa-terminale-u-soltysa
DOI: https://doi.org/10.19197/tbr.v17i3.311
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Print ISSN: 1643-8175, Online ISSN: 2451-0955, DOI prefix: 10.19197, Principal Contact: tbr@wsb.torun.pl